W ostatnim czasie trafia do nas spora liczba zapytań dotyczących konsekwencji podatkowych zawarcia umowy zlecenia o niskiej wartości. Wątpliwości dotyczą w głównej mierze tego, czy w stosunku do takiej umowy zlecenia (lub umowy o dzieło) można rozliczyć koszty uzyskania przychodu. W jaki sposób rozliczyć taką umowę i na co należy uważać?
Rozliczanie umowy zlecenia o niskiej wartości – PIT
Na początek warto podkreślić, iż przychody z działalności wykonywanej osobiście co do zasady powinny być opodatkowane według zasad ogólnych. Stosujemy więc w tym przypadku skalę podatkową (kwota wolna, 12-32%), rozliczając jednocześnie koszty uzyskania przychodów. Nie dotyczy to jednak wszystkich sytuacji.
Istnieje kategoria przychodów objęta tzw. zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Sytuacja ta dotyczy właśnie umowy zlecenia zawieranej z osobą niebędącą pracownikiem danego przedsiębiorcy, której wartość nie przekracza 200 zł.
Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 5a Ustawy o PIT – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy (w wysokości 12% przychodu). Dotyczy to przychodów z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5–9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł.
Jeśli chodzi o PIT, to zarówno umowa o dzieło i umowa zlecenia (poniżej 200 zł) zaliczane są do tej samej kategorii przychodów zgodnie z art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT.
Co to oznacza w praktyce?
Ponieważ podatek jest zryczałtowany, to podstawę opodatkowania w tym przypadku stanowi przychód, bez prawa do pomniejszania go. Zatem nie bierzemy tu pod uwagę wielu czynników takich jak koszty uzyskania przychodu, kwota wolna od podatku, ulga dla młodych itd.
Wynagrodzenie takie nie sumuje się z innymi dochodami podatnika i nie uwzględnia się go w PIT-11.
Firma, która zwarła taką umowę z osobą fizyczną pełni rolę płatnika i zobowiązana jest m.in. do pobrania zaliczki, jej odprowadzenia oraz do złożenia rocznej deklaracji PIT-8AR.
Rozliczanie umowy zlecenia o niskiej wartości – ZUS
Omawiany przepis nie rodzi konsekwencji w kontekście odmiennego oskładkowania (ZUS) obu rodzajów umów. Zatem rozpatrując konieczność oskładkowania takich umów musimy odwołać się do ogólnych zasad. Najważniejszą różnicą pomiędzy umową zlecenia, a umową o dzieło (w tym także o niskiej wartości) jest konieczność podlegania pod składki ZUS.
a) Umowa o dzieło (nie zawarta z własnym pracownikiem), nie podlega składkom ZUS.
Kwestią, na którą warto jednak zwrócić uwagę jest konieczność zgłoszenia do ZUS faktu zawarcia umów o dzieło.
b) Umowa zlecenia podlega oskładkowaniu ZUS. Materia oZUSowania umowy i odprowadzenia (a) składki zdrowotnej oraz (b) tzw. składek społecznych jest oczywiście skomplikowana i zależna od wielu czynników.
W CZYM MOŻEMY POMÓC?
Jeśli po przeczytaniu artykułu masz pytania lub wątpliwości skontaktuj się z nami! Opisz nam swoją sytuację ze szczegółami i nurtujące Cię wątpliwości. Przeanalizujemy Twój przypadek, a podczas indywidualnych konsultacji wyjaśniamy wszelkie pytania lub wątpliwości, a także przedyskutujemy temat możliwości ograniczenia ryzyk podatkowych.
Jeżeli masz pytania dotyczące tego tematu, zapraszamy na www.outsourced.pl .