Ryczałt a zarabianie na reklamach internetowych

Ryczałt a zarabianie na reklamach internetowych

W ostatnim czasie trafiło do nas sporo zapytań dotyczących rozliczania ryczałtem zarobku z reklam umieszczanych na stronach internetowych. Dotyczyły one głównie sytuacji przedsiębiorców, którzy nie byli pewni jaką stawką ryczałtu opodatkować zyski z reklam umieszczanych na ich stronach internetowych.  Postaramy się rozwiać niektóre wątpliwości dotyczące relacji ryczałt a zarabianie na reklamach internetowych.

Czym jest ryczałt?

Ryczałt stanowi uproszczoną formę rozliczania podatku dochodowego, charakteryzującą się zasadniczo brakiem możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodu. Potencjalnie każdego rodzaju usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem (od 2% do 17% podatku).

Uwaga na wyjątki

Istnieje szereg wyłączeń i ograniczeń które należy sprawdzić, ponieważ zastosowanie ryczałtu wymaga spełnienia określonych warunków. Pisaliśmy na ten temat już wcześniej:

Jaką stawkę wybrać?

Odnośnie sposobu w jaki należy dokonywać wyboru stawki ryczałtu pisaliśmy już kilkukrotnie wcześniej.

Ryczałt a zarabianie na reklamach internetowych

Aby poprawnie przyporządkować stawkę ryczałtu do przychodów ze świadczonych przez siebie usług należy zajrzeć do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym… (bezpośredni link: tutaj). Artykuł 12 ust. 1 tej ustawy wskazuje określone stawki ryczałtu, przypisując im odpowiednie rodzaje usług/działalności wytwórczej.

Co istotne, podział ten zależy oczywiście od zawartej przez nas umowy, od wskazanych przez nas kodów PKD oraz wystawianej faktury. Przede wszystkim liczą się faktycznie wykonywane przez nas czynności. Jaką zatem stawkę ryczałtu należy zastosować do przychodów z reklam umieszczonych na naszej stronie internetowej?

15% stawka ryczałtu

15% ryczałt dotyczy m.in. usług: „reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73)”, oraz

„przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0) (…)”.

Zarabianie na „statycznych” reklamach czy banerach umieszczanych na naszych stronach internetowych ciężko będzie uznać za „przesyłanie strumieni audio lub video przez Internet. Niemniej jednak warto sprawdzić czym się charakteryzują kody z działu 73 PKWiU i czy kwalifikujemy się pod 15% stawkę ryczałtu.

8,5% > 100 tys. zł < 12% stawka ryczałtu

Ryczałt w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł dotyczy przychodów z tytułu: m.in. f) wynajmu i dzierżawy (…).Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o ryczałcie.

Nie ma on jednak zastosowania w opisywanej przez nas sytuacji, zgodnie ze stanowiskiem KIS. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna z 17 września 2021 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.572.2021.2.ISL.

8,5% stawka ryczałtu

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

5) 8,5%: a) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności
gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu
powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1–4 oraz 6–8
.

Jeżeli chodzi o stawkę 8,5%, to aby móc ją zastosować należy wykluczyć wszelkie inne pozycje wskazane w art. 12.

Ryczałt a zarabianie na reklamach internetowych – PKWIU

Punktem wyjścia dla poprawnego wyboru stawki ryczałtu jest zatem wątpienia właściwe zakwalifikowanie czynności/usług świadczonych przez podatnika świadczącego usług zgodnie z nomenklaturą PKWiU 2008 (od 2021 r. PKWiU2015). Jest to istotne ze względu na fakt, że przepisy podatkowe wprost odwołują się do tych klasyfikacji, określając jakie usługi i w jaki sposób będą opodatkowane.

Pomocne przy określaniu kodów PKWiU mogę okazać się oficjalne wyjaśnienia GUS dot. analizy opisów określonych kodów PKWiU, które są dostępne pod tym linkiem.

Najważniejsze w naszej sytuacji są więc następujące kody:

  • 73.12.13.0 PKWIUPośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie (najczęściej rozliczane wg. 15% stawki).
  • 63.12.20.0 PKWIU – Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych (najczęściej rozliczane wg. 8,5% stawki).

Oczywiście dla właściwego zakwalifikowania usług pod dane kody PKWiU każdy szczegół ma znaczenie! Należy koniecznie przyjrzeć się sytuacji faktycznej oraz sprawdzić zawarte przez nas umowy i wystawiane przez nas faktury. Tylko mając pełny obraz sytuacji możemy świadomie podjąć decyzję.

W tej analizie niezwykle istotną informacją jest to, iż kod 73.12.1 PKWIU dotyczy zasadniczo usług marketingowych świadczonych przez „pośredników”. Co więcej jest ona ujęta w kategorii „sprzedaż lub dzierżawa powierzchni reklamowej w radio i telewizji wykonywane na zlecenie”. Wszystko zależy oczywiście od zawartej umowy, ale większość przedsiębiorców nie działa „na zlecenie”. Sami bezpośrednio sprzedają miejsce na swojej stronie. Dlatego też – przynajmniej w części przypadków – możliwe będzie zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu!

Takie stanowisko potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora KIS z 17 września 2021 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.572.2021.2.ISL czy interpretacja z dnia 15 kwietnia 2022 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1242.2021.2.RK.

Co w przypadku wątpliwości?

Jeżeli posiadasz wątpliwości dotyczące klasyfikacji PKWIU, zawsze możesz zwrócić się do GUS o nadanie symbolu klasyfikacyjnego. Pisaliśmy o tym już wcześniej:

W tym zakresie rekomendujemy skorzystanie z usług doradcy podatkowego, ponieważ podatnik działając sam może z łatwością przeoczyć pewne aspekty formalne, co niestety może skutkować dalszym wydłużaniem terminu przez GUS.

CO JEŚLI WYBIORĘ NIEODPOWIEDNIĄ STAWKĘ RYCZAŁTU?

Niestety, w takim przypadku fiskus najprawdopodobniej podczas kontroli wskaże odpowiednią według niego (najczęściej wyższą) stawkę ryczałtu, co wiązać się będzie z negatywnymi konsekwencjami dla podatnika. W niektórych przypadkach wystąpi konieczność korekt zaliczek oraz podatku odprowadzanego do US (zasadniczo z obowiązkiem dopłaty), nierzadko również wystąpią odsetki karne oraz obowiązek złożenia samych korekt deklaracji, a także zaprowadzenia PKPiR.

Ryczałt a zarabianie na reklamach internetowych –  w czym możemy pomóc?

Naszych klientów wspieramy poprzez weryfikację możliwości zastosowania ryczałtu w swoich działalnościach oraz pomagamy w wyborze odpowiedniej stawki ryczałtu. W tym wypadku zazwyczaj konieczna jest analiza umowy B2B i wykonywanych czynności. Przygotowujemy również stosowne kalkulacje. Podczas indywidualnych konsultacji wyjaśniamy wszelkie pytania lub wątpliwości i dyskutujemy na temat możliwości ograniczenia ryzyk podatkowych.

W bardziej skomplikowanych przypadkach lub w przypadku chęci skorzystania z niższych stawek ryczałtu (np. 8,5%), pomagamy we właściwej analizie umowy B2B, sporządzeniu opinii do GUS, wniosku o interpretację do KIS oraz wskazujemy niezbędne do dokonania zmiany w CEIDG.

Jeżeli masz pytania dotyczące stosowania ryczałtu, zapraszamy na www.outsourced.pl .

dr Piotr Sekulski

Jestem doradcą podatkowym (nr wpisu 13740) oraz doktorem prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywałem w firmach doradztwa podatkowego (PWC, Thedy & Partners czy CRIDO). Specjalizuje się w podatkach dochodowych (w tym w kwestiach ryczałtu, uldze B+R czy uldze IP Box) oraz w podatkach międzynarodowych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *