Faktura na ETSY – produkty cyfrowe

Faktura na ETSY – produkty cyfrowe

Coraz większa grupa przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż swoich produktów za pośrednictwem portali internetowych w ramach e-commerce. Dla osób wchodzących w ten biznes często przeszkodą są kwestie związane z rozliczeniami. Jest to szczególnie ważne w związku z kolejnymi obowiązkami podatkowymi oraz wyposażaniem fiskusa w kolejne narzędzia do kontroli. W tym artykule zastanowimy się jak wygląda kwestia rozliczeń od sprzedaży produktów cyfrowych na portalu ETSY. Jak rozliczyć swoją sprzedaż (faktura na klienta czy faktura na ETSY)? Jak powinniśmy rozliczać faktury kosztowe? Czy rejestrować się do VAT-UE?

Sprzedaż produktów cyfrowych

W tym wpisie poruszamy wątek sprzedaży produktów cyfrowych za pośrednictwem platformy. Należy pamiętać, że sprzedaż produktów fizycznych rodzi zupełnie inne obowiązki!

Jak udokumentować sprzedaż?

Pierwszym pytaniem jakie się pojawia w tym miejscu, jest to jak udokumentować sprzedaż? Czy muszę wystawiać fakturę/paragon na każdego klienta indywidualnego, który dokona zakupu? Takie rozwiązanie byłoby niezwykle pracochłonne i czyniłoby momentami samą sprzedaż nieefektywną. Informacje i regulaminy samego portalu nie dostarczają nam odpowiedzi w tym temacie. Dlatego warto poszukać informacji w przepisach.

Co na to przepisy?

Na pierwszym miejscu mamy tutaj prawo Unijne w zakresie VAT.

Art. 9a ust. 1 Rozp. Wykon. Rady NR 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W przypadku gdy usługi świadczone drogą elektroniczną są świadczone za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, interfejsu lub portalu, np. sklepu z aplikacjami, przyjmuje się do celów stosowania art. 28 dyrektywy 2006/112/WE, że podatnik uczestniczący w świadczeniu tych usług działa w imieniu własnym, lecz na rzecz dostawcy tych usług, chyba że podatnik ten wyraźnie wskaże tego dostawcę jako podmiot świadczący usługę i jest to odzwierciedlone w uzgodnieniach umownych zawartych między stronami. (…)

Odnośnie przepisów krajowych mamy tutaj art. 8 ust. 2a Ustawy o VAT.

Art. 8 ust. 2a Ustawy o VAT.

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oczywiście obie te regulacje mają sporo wyjątków i zastrzeżeń. Z uwagi na częste zmiany regulaminów danych portali każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie. Niemniej możemy przyjąć pewien wspólny mianownik, iż w odniesieniu do usług świadczonych drogą elektroniczną sprzedawcą powinna być platforma oferująca te usługi.

Faktura na ETSY czy na klienta?

Mając na uwadze powyższe, należałoby w takiej sytuacji przyjąć fikcję, że to ETSY jest odbiorcą świadczonej przez nas elektronicznie usługi i wystawić na ten podmiot fakturę. Faktura taka, zgodnie ze wszelkimi regułami dot. usług świadczonych drogą elektroniczną, powinna być wystawiona na podmiot zagraniczny z wykorzystaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Innymi słowy odpowiednio nazwana faktura wystawiana jest na kwotę brutto = netto. Nie pokazujemy na niej VAT (nie podlega opodatkowaniu w Polsce). Za obliczenie i odprowadzenie VAT odpowiedzialny jest nabywca, czyli w tym przypadku ETSY.

Należy jednak pamiętać, aby taką sprzedaż:

a) prawidłowo wykazać w pliku JPK_VAT (dot. czynnych podatników VAT);

b) dostarczyć ETSY fakturę (zachowując sobie potwierdzenie doręczenia);

c) zaewidencjonować w informacji VAT-UE – tutaj zaznaczamy, że taka sprzedaż zasadniczo rodzi obowiązek rejestracji do celów VAT-UE.

Jest to pierwszy z wpisów wyjaśniających istotę sprzedaży na platformach elektronicznych. Pozostałe publikacje nastąpią w najbliższym czasie.

W czym możemy pomóc?

Naszych klientów wspieramy poprzez indywidualne konsultacje. Dokonujemy weryfikacji ich indywidualnej sytuacji, sprawdzamy w jakim zakresie podlegają obowiązkom rejestracyjnym (VAT-UE, VAT-OSS), sprawdzamy regulaminy które zaakceptowali. Dbamy o poprawność rozliczeń i asystujemy w uruchomieniu sprzedaży na danym portalu. W tym wypadku zazwyczaj konieczna jest analiza umowy i regulaminu, analiza sprzedawanych towarów/usług. Indywidualnie przygotowujemy stosowne kalkulacje. Podczas indywidualnych konsultacji wyjaśniamy wszelkie pytania lub wątpliwości, a także dyskutujemy na temat możliwości ograniczenia ryzyk podatkowych.

W bardziej skomplikowanych przypadkach pomagamy w sporządzeniu wniosku o interpretację do KIS oraz wskazujemy niezbędne do dokonania zmiany w CEIDG.

Jeżeli masz pytania dotyczące stosowania ryczałtu, zapraszamy na www.outsourced.pl .

dr Piotr Sekulski

Jestem doradcą podatkowym (nr wpisu 13740) oraz doktorem prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywałem w firmach doradztwa podatkowego (PWC, Thedy & Partners czy CRIDO). Specjalizuje się w podatkach dochodowych (w tym w kwestiach ryczałtu, uldze B+R czy uldze IP Box) oraz w podatkach międzynarodowych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *