Publikujemy: kontrola 50% kosztów

Publikujemy: kontrola 50% kosztów

W ostatnim czasie fiskus zarzuca sporej ilości podatników, iż nie mają prawa do zastosowania 50% autorskich kosztów w PIT. Odbywa się to na niekorzyść zarówno pracowników jak i pracodawców. Jak więc wygląda kontrola 50% kosztów? Czy podatnicy mogą coś z tym zrobić? W najnowszym artykule w Gazecie Wyborczej ukazał się komentarz dr. Piotra Sekulskiego, który rozwiewa te wątpliwości. Na co bezwzględnie należy zwracać uwagę stosując tę ulgę w PIT?


Na temat samych 50% kosztów pisaliśmy już wcześniej. Polecamy zapoznanie się z naszym wpisem:

Artykuł, o którym mowa w tytule, dostępny jest pod tym linkiem.

dr Piotr Sekulski, doradca podatkowy

Otóż aby fiskus nie nałożył na nas kary, firma, która stosuje autorskie koszty uzyskania przychodu, musi w umowie o pracę z informatykiem zawrzeć zapis o przeniesieniu praw autorskich na pracodawcę.

Najczęstszym błędem, jaki jest spotykany, jest zawarcie umowy w innej formie niż pisemna. Tymczasem zgodnie z art. 53 ustawy Prawo autorskie i prawa pokrewne „umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności”. Zatem ważne i skuteczne będzie zawarcie umowy i podpisanie jej odręcznie albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym – o tym bardzo często zapominają przedsiębiorcy z branży IT.

dr Piotr Sekulski, doradca podatkowy

Zgodnie z art. 30 oraz 26a ordynacji podatkowej to płatnik podatku (tj. pracodawca) może odpowiadać za podatek niepobrany w wypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów, do wysokości zaliczki, do której pobrania był on zobowiązany. Innymi słowy, to w interesie pracodawcy jest, aby omawiane rozwiązanie zostało wdrożone prawidłowo, ponieważ ostatecznie to on za nie odpowiada


Naszych klientów (osoby fizyczne) wspieramy poprzez weryfikację możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów. Ogromne znaczenie ma analiza umowy i faktycznie wykonywanych czynności. Podczas konsultacji także dbamy o maksymalny możliwy poziom zabezpieczenia takiego podatnika.

Jeżeli zaś chodzi o klientów, którzy chcieliby wdrożyć 50% KUP w swoich firmach (tj. pracodawców/zleceniodawców), to w tym przypadku zazwyczaj konieczna jest analiza zawartych umów i faktycznie wykonywanych czynności, przygotowanie stosownych kalkulacji, wprowadzenie procedury wyceniania i przekazywania praw autorskich. W bardziej skomplikowanych sprawach pomagamy we wprowadzeniu zmian umownych, przygotowaniu stosownych procedur dowodowych, koordynujemy pracę rachunkowości i pomagamy przy sporządzaniu wniosku o interpretację do KIS.

Jeżeli masz pytania dotyczące tego jak przebiega kontrola 50% kosztów czy w jaki sposób bezpiecznie wdrożyć to rozwiązanie, zapraszamy na www.outsourced.pl .

dr Piotr Sekulski

Jestem doradcą podatkowym (nr wpisu 13740) oraz doktorem prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywałem w firmach doradztwa podatkowego (PWC, Thedy & Partners czy CRIDO). Specjalizuje się w podatkach dochodowych (w tym w kwestiach ryczałtu, uldze B+R czy uldze IP Box) oraz w podatkach międzynarodowych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *