Ryczałt w IT 8,5% od kilku miesięcy stał się tematem żywego zainteresowania fiskusa. Od lutego mieliśmy do czynienia z serią negatywnych interpretacji KIS dot. usług zaliczanych do grupowania 62.01.11.0 i 62.01.12.0 PKWiU. W kwietniu zaczęły pojawiać się pierwsze wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych również negatywne dla podatników. Jak się okazuje nie wszystko jest stracone dzięki kolejnym pozytywnym wyrokom WSA w Poznaniu 14 marca 2024 r. o sygn. I SA/Po 900/23 oraz WSA w Krakowie z 12 kwietnia 2024 r. o sygn. I SA/Kr 202/24.
Ryczałt w IT 8,5% zmiana podejścia KIS
Krótkie przypomnienie
Istotę sporu poruszaliśmy już wcześniej zarówno w naszych wpisach, jak i publikacjach prasowych. Warto zwrócić uwagę na poprzedni wpis:
Krótkie przypomnienie
Dla przypomnienia – w IT 8,5% nie zastosują osoby świadczące usługi „związane z oprogramowaniem” czy „doradztwem w zakresie oprogramowania”.
Art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (…) 12% przychodów ze świadczenia usług: (…)
b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
Wszystko zatem rozbija się o definiowanie obu wskazanych pojęć.
Ryczałt w IT 8,5% – wyrok WSA w Poznaniu (I SA/Po 900/23)
W Wyroku z 14 marca 2024 r. WSA w Pozaniu (I SA/Po 900/23) przedstawił swój pogląd na tę sytuację. Sprawa dotyczyła podatnika wykonujące usługi konsultacji z zakresu systemów […] w zakresie ich wdrażania oraz utrzymania, które on sam zakwalifikował do grupowania PKWiU 62.02.30. KIS tej kwalifikacji nie zakwestionował. Usługi przedstawione sprowadzały się głównie do:
- Sporządzenia analizy informacji zebranych od klientów;
- Obsługi zgłoszeń klientów odnośnie do błędów znalezionych w systemie lub podczas wdrożenia nowych funkcjonalności w zależności od rodzaju zgłoszenia;
- Opracowywania zebranych informacji pod kątem systemu, który ma zostać wdrożony bądź ulepszony;
- Opisywania wymagań klientów;
- Przygotowywania dokumentacji technicznej;
- Konfiguracji systemów na podstawie wymagań klientów oraz przygotowanej dokumentacji w celu dostosowania standardowych procesów […] do potrzeb klienta;
- Integracji systemów od strony systemu źródłowego lub docelowego w zależności od scenariusza, jak również samej integracji poprzez konfigurację przepływu danych w szynie integracyjnej dostarczanej przez firmę […]
- Wsparcia zespołu odpowiedzialnego za przeprowadzanie testów;
- Prowadzenia warsztatów dla klientów.
Dyrektor KIS uznał nieco automatycznie, iż jeżeli czynności kwalifikują się do grupowania 62.02.30.0 PKWiU, to stanowią one usługi „związane z doradztwem w zakresie oprogramowania” – innymi słowy kwalifikują się 12% stawki. Sąd zasadniczo uznał, że w takich sprawach KIS nie może działać niejako automatycznie, a każdą sprawę należy rozważyć indywidualnie.
Zdaniem WSA “istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy ma rozróżnianie przez prawodawcę pojęcia usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego od pojęcia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego. Sporne usługi skarżącego zostały sklasyfikowane do pozycji usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego będącej odrębną jednostką klasyfikacji niż usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego. Tego rodzaju klasyfikacja wyklucza uznanie spornych usług za usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego na gruncie rozporządzenie PKWiU. Powyższa okoliczność potwierdza również słuszność twierdzeń skargi wskazujących na istnienie różnicy pomiędzy pojęciem oprogramowania a technologii informatycznej.“. Zgodnie z wyrokiem zastosowanie w tej sytuacji będzie miała 8,5% stawka ryczałtu.
Nasz komentarz
Wyrok ten jest korzystny dla osób z sektora IT, które do tej pory stosowały lub zamierzały stosować 8,5% stawkę ryczałtu. Na takie rozstrzygnięcia czekają podatnicy, ponieważ jest to jedyny sposób na uzyskanie nieco bardziej indywidualnego podejścia do wydawanych interpretacji. Nie jest to przełom na jaki podatnicy liczą. Nie mamy tutaj wyjaśnionej definicji „oprogramowania” czy postawionej wyraźnie granicy, jakie czynności są, a jakie nie są „związane z doradztwem w zakresie oprogramowania”. Na takie rozstrzygnięcia pewnie będziemy musieli poczekać aż sprawy trafią przed NSA.
Jednakże należy się również zastanowić czy w tej konkretnej sprawie podatnik dokonał prawidłowej klasyfikacji PKWiU swoich usług i czy ten stan faktyczny odpowiada rzeczywistości. Niemniej jednak próba definiowania pojęcia doradztwo podjęta w omawianym wyroku może mieć korzystne skutki dla testerów manualnych czy osób świadczących usługi pomocy i wsparcia technicznego w IT.
Ryczałt w IT 8,5% – wyrok WSA w Krakowie (I SA/Kr 202/24)
W Wyroku z 12 kwietnia 2024 r. WSA w Krakowie (I SA/Kr 202/24) przedstawił kolejny pogląd na tę sytuację. Sprawa dotyczyła podatnika wykonujące usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0). KIS tej kwalifikacji nie zakwestionował. Usługi przedstawione sprowadzały się głównie do:
- kompleksowe wykonywanie analiz systemów informatycznych;
- tworzenie projektów systemów informatycznych;
- tworzenie dokumentacji analitycznej, użytkowej i technicznej dla tworzonych komponentów systemów informatycznych;
- tworzenie specyfikacji i definiowanie wymagań biznesowych dla systemów informatycznych;
- projektowanie (tworzenie koncepcji funkcjonalnych) rozwiązań systemów informacyjnych;
- projektowanie i rozwój technologii informatycznych (sieci i systemów komputerowych);
- opracowywanie nowych architektur systemów informacyjnych oraz doskonalenie obecnych.
Dyrektor KIS uznał kolejny raz nieco automatycznie, iż jeżeli czynności kwalifikują się do grupowania 62.01.1 PKWiU, to stanowią one usługi „związane z oprogramowaniem” 12% stawki ryczałtu. Sąd skrytykował fakt, iż organ nie pokusił się o wyjaśnienie pojęcia „związek z oprogramowaniem”, a co za tym idzie nie wyjaśnił dlaczego akurat te usługi mają związek z oprogramowaniem.
Zdaniem WSA: “Pozbawione jakiegokolwiek uzasadnienia, a przez to arbitralne jest również zawarte w interpretacji stwierdzenie, że „usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem”, które to sformułowanie wskazuje na to, że w opinii organu wszystkie usługi oznaczone powyższym symbolem są związane z oprogramowaniem. Jak wskazano powyżej, jest to „prawda” wyłącznie z punktu widzenia wyjaśnień do Klasyfikacji. Ustawa podatkowa wskazuje jednak, że związku tego należy poszukiwać wyłącznie w stosunku do niektórych usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (ex PKWiU 62.01.1). Zatem wniosek, że wszystkie te usługi mają związek z oprogramowaniem nie jest uzasadniony ani brzmieniem ustawy, ani nie został należycie wyjaśniony przez organ, choć wiąże się z zastosowaniem wyższej stawki podatkowej w wysokości 12%, zamiast spodziewanej przez podatnika stawki wynoszącej 8%.“.
Nasz komentarz
W Wyroku tym nie mamy również jasno wyjaśnionej definicji „oprogramowania” czy postawionej wyraźnie granicy, jakie czynności są, a jakie nie są „związane z oprogramowaniem”. Natomiast kluczowe tu jest, iż sąd przerzucił ten ciężar na KIS i uznał za niesłuszne wydawane bez jakiejkolwiek głębszej analizy interpretacje kwalifikujące wszystkie usługi z zakresu IT jako związane z oprogramowaniem.
Ryczałt IT 8,5% – w czym możemy pomóc
Naszych klientów wspieramy poprzez weryfikację możliwości zastosowania ryczałtu w swoich działalnościach oraz pomagamy w wyborze odpowiedniej stawki ryczałtu. W tym wypadku zazwyczaj konieczna jest analiza umowy B2B i wykonywanych czynności. Przygotowujemy również stosowne kalkulacje. Podczas indywidualnych konsultacji wyjaśniamy wszelkie pytania lub wątpliwości i dyskutujemy na temat możliwości ograniczenia ryzyk podatkowych.
W bardziej skomplikowanych przypadkach lub w przypadku chęci skorzystania z niższych stawek ryczałtu (np. 8,5%), pomagamy we właściwej analizie umowy B2B, sporządzeniu opinii do GUS, wniosku o interpretację do KIS oraz wskazujemy niezbędne do dokonania zmiany w CEIDG.
Jeżeli masz pytania dotyczące stosowania ryczałtu, zapraszamy na www.outsourced.pl .