Praktyką nierzadko stosowaną przez firmy jest zatrudnianie danej osoby w ramach umowy o pracę (najczęściej za minimalnym wynagrodzeniem) oraz jednoczesna współpraca z tą osobą w oparciu o umowę B2B. Korzyść płynące z takiego połączenia UoP i B2B są wynikiem przyjęcia, że dochodzi do zbiegu dwóch tytułów do ubezpieczeń społecznych tj. umowy o pracę i działalności. W niektórych przypadkach wystąpi jednak ryzykowna sytuacja, w której umowa o pracę staje się jedynym obligatoryjnym tytułem do ubezpieczeń społecznych.
Rozwiązanie takie, chociaż niewątpliwie korzystne zarówno dla pracodawców, jak i pracowników (do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika nie jest bowiem doliczane wynagrodzenia z tytułu realizacji umowy B2B), zostało skrytykowane przez SN (zob. postanowienie SN z 25.04.2023r., sygn. akt: II USK 309/22), a także jest negowane przez ZUS w ramach prowadzonych kontroli u płatników składek.
Zgodnie z SN, w wielu sytuacjach działalność prowadzona w oparciu o umowę B2B na rzecz swojego jednoczesnego pracodawcy, powinna być traktowana na równi z pracą na etacie jeżeli chodzi o kwestie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne (art. 8a ust. 2a ubezpieczeń społecznych). Kluczową wg SN jest okoliczność, czy dana osoba w ramach umowy o pracę oraz w ramach umowy B2B wykonuje ten sam zakres czynności oraz określenie, kto jest rzeczywistym beneficjentem pracy wykonywanej na podstawie umowy B2B.
„(…) praca wykonywana na rzecz własnego pracodawcy to praca, której rzeczywistym beneficjentem jest pracodawca. Oznacza to, że bez względu na rodzaj czynności wykonywanych przez pracownika oraz niezależnie od rodzaju działalności prowadzonej przez pracodawcę wystarczającą przesłanką zastosowania art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jest korzystanie przez pracodawcę z wymiernych rezultatów pracy swojego pracownika.”
postanowienie SN z 25.04.2023r., sygn. akt II USK 309/22
Upraszczając, w ocenie SN w sytuacji gdy nie można rozróżnić zakresu działań wykonywanych w oparciu o umowę o pracę od tych wykonywanych w oparciu o umowę B2B, a także gdy (tylko) pracodawca jest odbiorcą usług świadczonych przez dany podmiot w ramach umowy B2B, nie mamy do czynienia ze zbiegiem tytułów do ubezpieczeń społecznych jakimi są UoP i B2B (tj. musimy zastosować art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych), a powstaje jeden tytuł ubezpieczenia jako pracownika, obejmujący zarówno wynagrodzenie z umowy o pracę, jak i z tytułu umowy B2B.
Jeżeli masz pytania dotyczące rozliczeń w ramach współpracy b2b z pracodawcą lub tego w jaki sposób zabezpieczyć się na wypadek kontroli przy połączeniu UoP i B2B, zapraszamy na www.outsourced.pl .