Usługi helpdesk ryczałt 8,5%

Usługi helpdesk ryczałt 8,5%

Usługi helpdesk ryczałt 8,5%. W ostatnim czasie ryczałt, jako forma rozliczenia PIT, stał się kuszącą alternatywą dla wielu przedsiębiorców, w szczególności z branży IT. Pokutuje przekonanie, iż jeśli w usługach występuje jakikolwiek związek z branżą IT, to są one opodatkowane 12% stawką (a sporej części przysługiwać może nawet 8,5%). Sprawdźmy czy to przekonanie jest właściwe w przypadku usług pomocy technicznej.

Czym jest ryczałt?

W sporym skrócie – ryczałt stanowi uproszczoną formę rozliczania podatku dochodowego, charakteryzującą się dużym odformalizowaniem oraz zasadniczo brakiem możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodu.

Szerzej ten temat opisujemy tutaj:

Potencjalnie każdego rodzaju usługi świadczone przez osoby fizyczne w ramach działalności gospodarczej mogą podlegać opodatkowaniu na zasadach ryczałtu (od 2% do 17% podatku dochodowego). Istnieje szereg wyłączeń i ograniczeń które należy sprawdzić, ponieważ zastosowanie ryczałtu wymaga spełnienia określonych warunków. Pisaliśmy na ten temat już wcześniej :

Jaką stawkę ryczałtu mam wybrać… ?

Temat wyboru stawki był poruszany przez nas również w jednym z wcześniejszych wpisów:

Usługi helpdesk ryczałt – jaka stawka

Aby poprawnie przyporządkować stawkę ryczałtu do przychodów ze świadczonych przez siebie usług należy zajrzeć do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym… (bezpośredni link: tutaj).

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym – 12%

Artykuł 12 ust. 1 wskazuje określone stawki ryczałtu, przypisując im odpowiednie rodzaje usług/działalności wytwórczej. Podział ten jest dokonywany według klucza, który niejednokrotnie bywa kontrowersyjny.

Co istotne, podział ten zależy oczywiście od umowy, jaką mamy zawartą z kontrahentem, od wskazanych przez nas kodów PKD (nieco mniej) oraz wystawianej przez nas faktury, ale przede wszystkim od faktycznie wykonywanych przez nas czynności (które fiskus może z łatwością skontrolować). Kto zatem może zastosować 12% stawkę ryczałtu?

Art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym

2b) 12% przychodów ze świadczenia usług:
(…)
b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU
62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”
(PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania
(PKWiU ex 62.02),
w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex
62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami
informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

Nawet po pobieżnej analizie przepisu możemy dojść do wniosku, że nie mamy tutaj bezpośrednio wskazanych czynności udzielania wsparcia technicznego.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym – 8,5%

Art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym

5) 8,5%:
a) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności
gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu
powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1–4 oraz 6–8.

Jeżeli chodzi o stawkę 8,5%, to aby móc ją zastosować należy wykluczyć wszelkie inne pozycje wskazane w art. 12, w tym także „usługi związane z oprogramowaniem” objęte grupowaniem 62.01.1 PKWiU.

Usługi helpdesk ryczałt 8,5% – wybór odpowiedniego PKWiU

Punktem wyjścia dla poprawnego wyboru stawki ryczałtu jest właściwe zakwalifikowanie usług świadczonych zgodnie z nomenklaturą PKWiU 2008 (od 2021 r. PKWiU2015). Przepisy podatkowe wprost odwołują się do tych klasyfikacji, określając jakie usługi i w jaki sposób będą opodatkowane.

Pomocne przy określaniu kodów PKWiU mogę okazać się oficjalne wyjaśnienia GUS dot. analizy opisów określonych kodów PKWiU, które są dostępne pod tym linkiem.

Najważniejszy dla usług wsparcia technicznego jest opis do grupowania 62.02.30.0. Zgodnie z którym, grupowanie to obejmuje m.in. usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

W tym kontekście istotny jest również wyjaśnienie do grupowania 62.01.11.0 oraz 62.01.12.0 czy 62.09.20.0 PKWiU.

W temacie helpdesk ryczałt – różnica między dwiema tymi normami będzie prowadziła do właściwego określenia stawki ryczałtu!

Decyzja co do stawki jest trudną decyzją, ponieważ wpływa oczywiście na wysokość naszych podatków, dlatego musimy ją podjąć świadomie, znając konsekwencje!

Co w przypadku wątpliwości?

Jeżeli posiadasz wątpliwości dotyczące klasyfikacji PKWIU, zawsze możesz zwrócić się do GUS o nadanie symbolu klasyfikacyjnego. Zrobisz to tutaj. Niemniej jednak czas oczekiwania na opinię ze strony GUS ostatnimi czasy wydłużył się z miesiąca do nawet 12 miesięcy.

W tym zakresie rekomendujemy skorzystanie z usług doradcy podatkowego, ponieważ podatnik działając sam może z łatwością przeoczyć pewne aspekty formalne, co niestety może skutkować dalszym wydłużaniem terminu przez GUS.

Co jeśli wybiorę nieodpowiednią stawkę ryczałtu?

Niestety, w takim przypadku fiskus najprawdopodobniej podczas kontroli wskaże odpowiednią według niego (najczęściej wyższą) stawkę ryczałtu, co wiązać się będzie z negatywnymi konsekwencjami dla podatnika.

Usługi helpdesk ryczałt – w czym możemy pomóc?

Naszych klientów wspieramy poprzez weryfikację możliwości zastosowania ryczałtu w swoich działalnościach oraz pomagamy w wyborze odpowiedniej stawki ryczałtu. W wypadku tematu helpdesk ryczałt zazwyczaj konieczna jest analiza umowy B2B i wykonywanych czynności. Przygotowujemy również stosowne kalkulacje. Podczas indywidualnych konsultacji wyjaśniamy wszelkie pytania lub wątpliwości i dyskutujemy na temat możliwości ograniczenia ryzyk podatkowych.

W bardziej skomplikowanych przypadkach lub w przypadku chęci skorzystania z niższych stawek ryczałtu (np. 8,5%), pomagamy we właściwej analizie umowy B2B, sporządzeniu opinii do GUS, wniosku o interpretację do KIS oraz wskazujemy niezbędne do dokonania zmiany w CEIDG.

Jeżeli masz pytania dotyczące stosowania ryczałtu, zapraszamy na www.outsourced.pl .

dr Piotr Sekulski

Jestem doradcą podatkowym (nr wpisu 13740) oraz doktorem prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywałem w firmach doradztwa podatkowego (PWC, Thedy & Partners czy CRIDO). Specjalizuje się w podatkach dochodowych (w tym w kwestiach ryczałtu, uldze B+R czy uldze IP Box) oraz w podatkach międzynarodowych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *